30.11. 2011
Nejlepší řešení by byl rozpracovaný projekt Středočeského kraje představený na brífinku 11.11.2011 hejtmanem Davidem Rathem. Jedná se o vnější variantu pražského okruhu Říčany - Úvaly - Brandýs nad Labem - Kralupy nad Vltavou - Ruzyně.
Rychlejší k realizaci se ale zdánlivě jeví rozpracovaná trasa Říčany (D1) - Běchovice SOKP 511, která by samozřejmě velmi urychlila spojení z Říčan do Prahy a zklidnila dopravu přes Uhříněves na silnici 2 / I. Skutečně by byla vhodná jako spádová rychlostní silnice do středu města. Následuje velké ALE!
Bude-li úsek SOKP 511 dokončen, má mnohá negativa, která budou následovat. Osobní i nákladní doprava si bude zkracovat cestu na Kolínsko na D11 i R10. Řidiči, kteří přijedou od D1 do Říčan, nebudou vjíždět do přetíženého prostoru Běchovice - Černý most, kam bude směřovat 12 hlavních tahů silnic a dálnic. V uvedeném prostoru se vytvoří největší dopravní uzel na SOKP a jeho průjezd bude do budoucna stále velmi přetížený a často neprůjezdný. SOKP se zde hluboce vrací ke středu města a funkci okruhu neplní. Jaká je při dnešní situaci neochota řidičů vracet se ze SOKP do Prahy přes Spořilov, tak si ještě více budou řidiči zkracovat své trasy z Říčan na východ. Po zprovoznění 511 se zvýší doprava na silnici 101/II do Úval a 2/I přes Říčany, Mukařov, Kostelec nad Černými lesy. Na některé trase si řidiči ušetří 10 - 20 km. Například Říčany-Úvaly po 101/II je 6km, přes Běchovice 18km a tak můžeme počítat i všechny trasy směrem na R10, D11 i 12/I .
Petice Říčan za urychlenou dostavbu SOKP 511, přenesená na starosty okolních vesnic, kteří si nechali od občanů podepisovat souhlas s dostavbou SOKP 511 papouškovali, že to všem obcím pomůže. Opak je pravdou, a třeba jen částečná stavba rychlostní silnice na trase Říčany - Úvaly, jak ji představil hejtman Rath, by zmíněné nebezpečí odstranila. Nemusel by se ani stavět rozporuplný obchvat Kostelce nad Černými lesy a odpadlo by náročné hledání obchvatu Říčan pro 2/I. Obce, které budou otevřením úseku SOKP 511 postižené, by měly sepsat petici za urychlenou stavbu rychlostní silnice Říčany - Úvaly.
Je pravda, že mnohým řidičům 511 pomůže, ale velké většině naopak zhorší průjezdnost z Říčan na východ a silnice zatíží kamiony i množstvím osobních vozidel. Kompetentní instituce při svých rozhodnutích by měly více diskutovat s obcemi a občany, kterých se kritická dopravní situace dotýká. Výsledkem by měla být nejlepší a nejrychlejší řešení dopravní výstavby v okolí Říčan.
Jaroslav Skalník Sluštice
Iniciativa Za rozumný okruh Prahy, 2012-03-02přečteno 25694x